יום חמישי, 6 בינואר 2022

השאלה היא: האם עובד/ת זר/ה זכאי/ת לשירותי בריאות במרחק סביר ממקום המגורים?

התשובה הקצרה: כן. 

ובאריכות - 

 נתקלתי בשאלה הבאה - האם עובד/ת זר/ה זכאי/ת לשירותי בריאות במרחק סביר ממקום המגורים? 

עובדת זרה (המבוטחת בביטוח הבריאות לעובדים זרים בקופת חולים כללית) הזדקקה לבדיקה שגרתית. הקופה התעקשה לשלוח את העובדת לעיר אחרת, לא קרובה, שם נמצא בית חולים של קופת החולים ובמסגרתו, התעקשה הקופה, תבוצע הבדיקה. 

הנימוק הלכאורה מנצח של נציגי הקופה: אין לעובד/ת זר/ת זכות לשירות בריאות במרחק סביר. 

אבל כולנו יודעים שחוק ביטוח בריאות ממלכתי המגדיר בסעיף 3 את הזכות לשירותי בריאות, מגדיר אותה בפרמטרים של סבירות. החוק קובע כי שירותי הבריאות יינתנו באיכות סבירה, בתוך זמן סביר ובמרחק סביר ממקום מגורי המבוטח. 

וכולנו גם יודעים שלקופת חולים כללית יש העדפה לשלוח את מבוטחיה לבתי-החולים שלה, גם אם הם מרוחקים ממקום מגוריהם. כפי שמלמד דו'ח ממשלתי שבחן את הזכות לבחירת בית החולים: מי הקופה המאפשרת ביותר? שבמסגרתו נבחנו הסדרי הבחירה ונבדקה השאלה בכמה מתוך 4 בתי החולים הקרובים ביותר למבוטח, הקופה מאפשרת לו, או לה,לפקוד. הדו"ח הציג מציאות לפיה קופת חולים כללית קיבלה ניקוד נמוך בהרבה מקופות החולים האחרות בנושא

ברוב המקרים האלה, יודע כל מי שהתעקש, קופת החולים נאלצת לכבד בסוף את זכות המבוטח לשירות בריאות במרחק סביר. כפי שאפשר לראות למשל בהחלטה הבאה של נציבות קבילות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.  לכן חשוב כל-כך להתעקש, ואם צריך, לפנות לפניות הציבור של קופת החולים או לנציבות הקבילות במשרד הבריאות

אבל האם הזכות לשירות במרחק סביר נתונה גם לעובד/ת זר/ה ? 

התשובה היא ברורה וחדה וקבועה בצו עובדים זרים (סל שירותי בריאות לעובד), תשס"א-2001. סעיף 7(א) לצו עוסק בזמינות ונגישות סל הטיפולים והתרופות לעובד. ובסעיף (א) נאמר מפורשות כי שירותי הבריאות הכלולים בסל הטיפולים והתרופות יינתנו: "באיכות סבירה, בתוך זמן סביר, ובמרחק סביר ממקום מגוריו". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה