יום שבת, 26 בדצמבר 2020

השאלה היא: האם ממשלת בריטניה חזרה בה מתוכנית לעשות דרכון ירוק ?

נתקלתי בטענה כי ממשלת בריטניה חזרה בה מתוכנית לעשות דרכון ירוק למתחסנים בעקבות עצומה.  זו הזדמנות לחזור ולהזכיר לבדוק קצת לפני שמפרסמים משהו כשמסתמכים על מקור באינטרנט. 

התשובה בקיצור: ממשלת בריטניה לא ביטלה תוכנית לעשות דרכון ירוק - כי לא היתה לה תוכנית כזו.

התשובה באריכות-מה: 
מה שקרה הוא שתת-השר נאדים זאהאווי שתפקידו הורחב לאחרונה ונוספה לו האחריות על תוכנית החיסונים לקורונה בממלכה המאוחדת, אמר בראיון עם מינויו שבמסגרת בחינת התיאום בין הרופאים הפרטיים ושירותי הבריאות האחרים במדינה תיבחן האפשרות של מתן גישה למידע על החיסון לעוד גופים. בשאלות שעלו לאחר מכן הוא התייחס לאפשרות שתהיה אפליקציה שתאפשר למקומות כמו פאבים ומלונות לדעת אם אנשים חוסנו או לא.
זה קישור לראיון כפי שצוטט בגרדיאן. וזה מה שהוא אמר: 

"We are looking at the technology.
"And, of course, a way of people being able to inform their GP that they have been vaccinated.
"But, also, I think you'll probably find that restaurants and bars and cinemas and other venues, sports venues, will probably also use that system - as they have done with the (test and trace) app.
"I think that in many ways, the pressure will come from both ways, from service providers who'll say, 'Look, demonstrate to us that you have been vaccinated'.
"But, also, we will make the technology as easy and accessible as possible."
יום לאחר מכן מייקל גוב, שר משרד הקבינט (תפקיד שאין לו מקבילה מדוייקת אצלנו, אבל בקונסטלציה של חלוקת התפקידים בממשלה הבריטית היום כנראה הכי דומה לשר במשרד ראש הממשלה) הבהיר חד משמעית שזו לא התוכנית. אבל הוסיף שכמובן שלעסקים אינדיבידואליים תהיה את האפשרות להחליט למי הם יתנו להיכנס .
זה קישור לכתבה שציטטה את השר גוב מהבי.בי.סי בעניין מה-1 בדצמבר.


לגבי העצומה - אכן הוגשה עצומה באתר העצומות של הפרלמנט הבריטי (יש להם דבר מגניב שכזה. אזרחי הממלכה יכולים ליצור או לתמוך בעצומות כדי שהפרלמנט יתן דעתו על האמור בהן. יש בפרלמנט ועדת עצומות ( the UK Parliament's Petitions Committee) שתפקידה לדון בכל עצומה שתגיע ל-100,000  חתימות. על הממשלה להציג תשובה לכל עצומה עם יותר מ-10,000 חתימות). 

העצומה הוגשה  ב4/8/2020 בכותרת "Prevent any restrictions on those who refuse a Covid-19 vaccination"
הממשלה השיבה לעצומה הזו עוד ב11/9/2020 בתשובה שתמציתה:
"There are currently no plans to place restrictions on those who refuse to have any potential Covid-19 vaccine."


מדוע טענו שהממשלה חזרה בה בגלל העצומה ? מקור הטעות, ככל הנראה, בדיון שהתקיים בפרלמנט הבריטי על העצומה ב14/12. אפשר למצוא את הפרוטוקול כאן.  ולראות מה בדיוק זאהאווי אמר. נצטט מדבריו בהקשר הזה: 

"Before I address some of those complexities, I will set out the facts. First, there are currently no plans to place restrictions on those who refuse to have a covid vaccination. As my hon. Friend the Member for Carshalton and Wallington reminded us, we have no plans to introduce so-called vaccine passporting. My hon. Friend the Member for Wycombe was slightly nervous about that, quite rightly, as when I did my first interview about the issue—with the BBC, I think—I was asked about some of the technological challenges and I may have mis-spoken. I was grateful to The Spectator and TalkRadio, which allowed me to explain myself.

Mandating vaccinations is discriminatory and completely wrong, and, like my hon. Friend the Member for Wycombe and others, I urge businesses listening to this debate to not even think about that. I will explain in further detail why that is the wrong thing to do. I put on record my thanks to Professor Karol Sikora, who has many hundreds of thousands of followers, who quoted me and said I eloquently dealt with the issue. We have absolutely no plans for vaccine passporting."
קל להבין מפנייתו לעסקים לא לחשוב אפילו על חובת חיסונים שבדומה לדברי השר גוב עוד בראשית דצמבר - ממשלת בריטניה מעריכה שזה יהיה עניין שבשיקול הדעת של המקומות עצמם.

סביר להניח שעם או בלי דרכון ירוק לא רחוק היום שבו נראה תביעות בנושא מניעת כניסה של לא-מחוסנים למקומות ציבוריים בבתיהמ"ש באנגליה בדיונים לפי ה- Equality Act 2010 שלהם ובבתיהמ"ש אצלנו בדיונים לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000.

האם בתי המשפט יראו במניעת כניסה של לא-מחוסנים למקום ציבורי אפליה אסורה או יחס מותר לשונים ? 
האם הסכנה של הקורונה כמחלה מדבקת הקבועה בתוספת השניה לפקודת בריאות העם תיבחן על פי שיעור ההתחסנות של הציבור בישראל או לפי הסיכון הפוטנציאלי שהמחלה תהווה ללקוח מסויים ? 
כיצד יאוזנו האינטרסים והזכויות של האזרחים שבחרו לא להתחסן עם האינטרסים והזכויות של האזרחים שעבורם הקורונה מהווה סיכון של ממש? 

ימים יגידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה