יום שישי, 25 בדצמבר 2020

השאלה היא: האם מצב החירום בישראל בוטל בשנות ה-90 ?

נתקלתי בטענה שמצב החירום בישראל בוטל בשנות ה-90. האמת היא פשוטה (ומרירה): זה לא נכון שמצב החירום בישראל בוטל בעבר. מצב חירום על פי סעיף 9 לפקודת סדרי השלטון והמשפט (ומאוחר יותר חוק יסוד: הממשלה) מתקיים בישראל ללא הפסקה מיום הכרזתו בשנת 1948 ועד היום.

בשנות ה90 היה שינוי חקיקתי - במסגרת חקיקת חוק יסוד הממשלה החדש (ההוא של הבחירות הישירות) הועברה הסמכות להכריז על מצב חירום מסעיף 9 לפקודת סדרי השלטון והמשפט  אל חוק יסוד הממשלה של אז. כיום, בחוק יסוד הממשלה הנוכחי (מ2001), הכרזת מצב חירום מוסדרת בסעיף 38. השינויים החקיקתיים האלה לא שינו את הטקס במסגרתו המשיכה הכנסת להאריך את מצב החירום מעת לעת. 

למרבה הצער, למרות היותה של ישראל מדינה דמוקרטית, הוא גם צפוי להמשיך ולהתחדש בעתיד הנראה לעין (בלי קשר לקורונה). למה ? 

כי במשך השנים נחקקו חוקים רבים, שונים ומשונים (באמת באמת משונים ויודגם עוד מעט) בכל מיני נושאים מכוח סמכויות החירום של השרים השונים, ולמרבה הצער נוצר מצב שבו חקיקה לא מעטה שבעצם לא קשורה בשום צורה למצב חירום, מצאה עצמה תלויה בקיומו של מצב חירום. כי ביטולו של מצב החירום היה מביא לבטלות הוראות אלה.

אבל הודות לעתירה של האגודה לזכויות האזרח, כבר יותר מעשור שמתנהל פרוייקט של הממשלה בפיקוח הכנסת שתכליתו לבטל או לחוקק מחדש את אותם חוקים כדי לבטל את הזיקה שיש בין הוראותיהם לבין מצב החירום.

לפי דיווחים בנושא, ב2009 היו בישראל 165 צווים ו-9 חוקים שתוקפם היה תלוי במצב חירום (חלקם עסקו בנושאים שהזיקה שלהם לחירום די מביכה, למען האמת. נושאים קריטיים כמו הסדרת מכירת בשר גמל ומכירת בורקסים). כיום נשארו 5 חוקים ו-21 צווים.  בדרך, יש להודות, נעשתה עבודה רצינית ומסורה על ידי משפטני הממשלה והכנסת וחברי-הכנסת והועברו נושאים מאוד מורכבים מחקיקת חירום לחקיקה רגילה.  

זה קישור לדיון ב2017 של הוועדה המשותפת של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט לעניין הכרזה על מצב חירום שמדגים שלא תמיד הוועדה מצליחה לצמצם חקיקה. 2017 היתה שנה ראשונה זה זמן-מה שבו הפרוייקט להפחתת חקיקת החירום נתקל במכשול בלתי צפוי - באותה שנה נוספה חקיקה לשעת חירום ! (שכמובן עסקה בסוגיה שיהיו שיגידו שיותר משהיא סוגיה של חירום היא סוגיה אחרת - באותו מקרה בדיני עבודה - אבל ככה זה בישראל)

ולמתעניינים, איך נראה התהליך בשנת 2020? 

  1. קישור להצעת הממשלה להכרזה על מצב חירום לפי סעיף 38 לחוק-יסוד: הממשלה לתקופה של שנה אחת
  2. קישור להודעה לעיתונות של הוועדה המשותפת של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה חוק ומשפט לעניין הכרזה על מצב חירום
  3. קישור לההודעה לעיתונות על החלטת מליאת הכנסת 
  4. ולמיטיבי הלכת - קישור לדיון ולהצבעה במליאת הכנסת  על הארכת מצב החירום (עמודים 122-166 לקובץ הוורד!)

אז יש לנו מצב חירום בישראל, והוא בעצם המצב הטבעי של מדינתנו מאז היווסדה. 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה