יום חמישי, 10 בדצמבר 2020

סיפורה של החלטת קורונה שלא התקיימה

בואו נביט יחד בהחלטה מספר  קור/82 של ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו מיום 16.11.2020 אשר צורפה לפרוטוקול החלטות הממשלה וקבלה  תוקף  של החלטת ממשלה ביום 03.12.2020 ומספרה הוא 606(קור/82)

הכותרת של ההחלטה: נקיטת צעדים להתמודדות עם מגמות התחלואה

מה החליטו?

  1. לקבוע כי דרך ההתמודדות עם המגפה והיקפי התחלואה עד למציאת חיסונים או תרופות יעילות הינה הכלה – הורדת התחלואה ושליטה בממדיה באופן שיאפשר פתיחה מרבית של המשק והמרחב הציבורי.
  2. ועדת השרים רושמת לפניה, כי עם יציאה מהסגר ופתיחת המשק חלה עלייה במגמת התחלואה כתוצאה מהגדלת המגעים וההתקהלויות והשפעתם על מקדם ההדבקה.
  3. כדי לבלום את מגמות העלייה בתחלואה ולאפשר פתיחת תחומים נוספים במשק, יינקטו הצעדים הבאים:
    א.      הרחבה וייעול השימוש בהכרזה על "אזורים מוגבלים" – יקוצר פרק הזמן להכרזה על "יישוב אדום" כ"אזור מוגבל" ותבוצע אכיפה מחמירה ובקרה קפדנית גם על תנועת האנשים מהיישוב ואליו, לרבות לצרכים חיוניים.
    ב.      הגדלת הסיוע ל"אזורים מוגבלים" במקביל להטלת הגבלות גם על "ישובים כתומים" – בנוסף לסיוע, תקודם חקיקה להטלת סגר לילי ב"יישובים כתומים" (בנוסף ל"יישובים אדומים").
    ג.        החמרת קנסות – יושלמו הליכי החקיקה להחמרת הקנסות על מפרי הנחיות הבריאות תוך דגש על התקהלויות מכל סוג.
    ד.      קיום בדיקות במקומות עבודה – תיבחן האפשרות, לרבות באמצעות חקיקה, להתנות פתיחת מקומות עבודה, בייחוד כאלה המקבלים קהל, בקיום בדיקות תדירות.
    ה.      שימוש בכלים דיגיטליים לייעול מאמצי קטיעת שרשראות ההדבקה – שר המדע והטכנולוגיה ושר ההשכלה הגבוהה והמשלימה יציגו לוועדת השרים המלצות בנושא.
  4. מערכת החינוך – ביום שלישי, 24.11.2020, תחדש מערכת החינוך את הלימודים הפרונטליים בכיתות ה'-ו' וכעבור שבוע ייפתחו גם כיתות י"א-י"ב בתנאים הבאים:
    א.      הכיתות תיפתחנה ביישובים המוגדרים "ירוקים" ו"צהובים" בלבד.
    ב.      תתבצע שליטה ובקרה על ידי משל"ט משרד החינוך לאיתור מהיר של נדבקים/מגעים וקטיעת שרשראות ההדבקה.
    במקביל, יקודמו נהלים וחקיקה לקביעת שגרה מחייבת לקיום בדיקות בקרב צוותים חינוכיים.
    שר החינוך יציג תוכנית מפורטת לאמור לעיל עד ליום ראשון, 22.11.2020, וכן יציג לוועדת השרים במהלך השבוע הבא תוכנית לפתיחת מערכת החינוך בשאר כיתות הלימוד.
  5. "איים ירוקים" לתיירות – העיר אילת ואזור התיירות בים המלח יורשו לקיים שגרת פעילות מיוחדת שתאפשר הפעלת מלונות ותיירות בהתאם לתוכנית "איים ירוקים לתיירות".
  6. מסחר
    א.      מרכזי הקניות הפתוחים (כגון רשת "ביג") ייפתחו החל מיום שלישי, 17.11.2020 ובהתאם לתנאים שנקבעו לחנויות הרחוב.
    ב.      נציגי הקניונים, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה יגבשו מתכונת לפתיחה מצומצמת ניסיונית ("פיילוט") שתאפשר פיקוח אפקטיבי על מילוי הנחיות משרד הבריאות וצמצום מגעים והתקהלויות. מועד פתיחת הקניונים ייקבע בכפוף להצלחת הפיילוט. בבחינת הפיילוט ייכללו גם השווקים.
  7. משרד הבריאות יגבש המלצות לצעדים נוספים להורדת רמת התחלואה ויציגן לוועדת השרים בתוך שבוע, עד ליום 23.11.2020.
  8. יובהר, כי במקרה של עלייה מהירה/משמעותית בתחלואה יבוטלו ההקלות. 
  9. משרד הבריאות ומשרד הכלכלה והתעשייה יפעלו במשותף עם התאחדות התעשיינים להגדלת מספר הבדיקות במקומות העבודה.
  10. נושאים המחייבים הסדרה באמצעות התקנת תקנות, יובאו לאישור ועדת השרים.

הסעיף שמעניין אותנו כרגע: סעיף 8. בואו נקרא אותו יחד, לאט:

יובהר, כי במקרה של עלייה מהירה/משמעותית בתחלואה יבוטלו ההקלות.

ומה מצבנו? 

אם נתבונן על עדכוני מכון וייצמן, נראה תמונה מצערת. ביום שני, ה-02 בנובמבר התקבל האיתות הראשון על עצירת הירידה במגמת התחלואה בעקבות הסגר השני. דווח על 652 נדבקים חדשים בקורונה. ביום חמישי, ה- 26 בנובמבר התגלו יותר מ-1,000 נדבקים חדשים בקורונה בישראל. זה היה הנתון היומי הגבוה ביותר מאז 21 באוקטובר ואיתות ברור לכך שישראל במגמת עלייה ברורה. העליה מהירה בתחלואה המשיכה מאז. 

כך זה נראה בשבוע האחרון:  

  • 9/12 בשעה 18:00 : "אתמול נרשמו לפחות 1,723 חולים חדשים בארץ. מקדם ההדבקה עומד כעת על 1.24, וזה אומר שמספר החולים עלול להמשיך לעלות בקצב מואץ. "
  • 8/12 בשעה 18:00: "התחלואה בישראל ממשיכה לעלות והבוקר דווח על 1,838 נדבקים חדשים אתמול, המספר הגבוה ביותר מ-14 באוקטובר"
  • 7/12 בשעה 18:00: "1,259 נדבקים בקורונה אובחנו אתמול בישראל, המספר הגבוה ביותר ליום ראשון בשבוע מאז 11 באוקטובר. "
  • 6/12 בשעה 18:00: "לאחר שלושה ימים רצופים עם מעל 1,500 חולים חדשים ביממה, נמצאו אתמול בישראל "רק" 988 חולים חדשים, אך חשוב להזכיר שאתמול היה יום שבת ומספר הבדיקות היה נמוך בהתאם, רק כ-25 אלף מהן ואחוז החיוביים עמד על 3.9%, גבוה אפילו יחסית לשבתות האחרונות. למעשה זו השבת עם הכי הרבה נדבקים מאז ה 3.10 אז נספרו מעל 2,500 נדבקים בשיא גל התחלואה השני."
  • 3/12 בשעה 18:00 : "פחות 1,568 חולים חדשים התגלו אתמול בישראל, הכי הרבה מאז ה-15.10"

כלומר, 3 ימים אחרי קבלת ההחלטה שבנדון כבר היה ברור שיש עליה. 

בזמן בו החלטת ועדת השרים קיבלה תוקף של החלטת ממשלה - כבר היה ברור שיש לנו "עלייה מהירה/משמעותית בתחלואה ".

ומה עשתה הממשלה נוכח המציאות הזו ? סעיף 8 לא קויים. לא היה ביטול של חלק מההקלות ושל חלק מהרחבת הפעילות. יתרה מכך, הממשלה המשיכה והרחיבה את ההקלות:

למה הממשלה פועלת כך ? למה היא מתעלמת מהחלטותיה היא ? 

קשה שלא לשער שחלק מהתגובה הממשלתית נובע, מהידיעות על הגעת החיסונים לישראל ועל כך שההיקף שיסופק לישראל גבוה מהצפוי מראש. צר לי להיות משבית-שמחות, אבל השמחה היא בבירור מוקדמת מדי. הרי לפי הפרסומים, כדי להגיע לאפקטיביות של מעל 90% נדרשות שתי מנות, בפער של חודש. כלומר, גם אם לא ישתבש דבר, והחיסונים שהוזמנו מפייזר יגיעו בהיקף גבוה במהלך דצמבר, הרי שהאור בקצה המינהרה צפוי, עבור האוכלוסיה שתזכה להתחסן - רק במהלך פברואר. עד אז - כל מה שיש לנו כדי למנוע תחלואה גבוהה וקריסת בתי-חולים: אלה ההגבלות שמלוות אותנו מאז מרץ. וגם אז, רק חלק מהציבור יחוסן, ומה עם שאר הציבור ? 

ראש הממשלה, בהצגה יפה של נחשון לפני המחנה המבקש להפיג חששות מחיסון שפותח זה עתה, הבטיח שיהיה הראשון שיקבל את החיסון. השיח כמובן יפה מאוד - הוא רוצה לתת דוגמא אישית. אבל קשה שלא להתרשם מתוצאת הלוואי הזו - אנשי הציבור המורמים מעם יזכו להגנת החיסון - ומה עם כל האזרחים האחרים שהיו שמחים לקבל חיסון ? מתי הם יקבלו אותו ? ועד שיוכלו לקבלו - כיצד תשמור עליהם הממשלה ? 

בהתחשב בכך שאנשי הציבור היושבים בממשלתנו יודעים כל זאת, נראה שממשלת ישראל מתקדמת ביודעין אל עבר סגר שלישי. הרושם הזה מתחזק מהחדשות על ההחלטה להימנע מהיערכות מיוחדת נוכח חג החנוכה המתחיל הערב ואיתו הפוטנציאל הגדול למפגשים משפחתיים בציבור היהודי שבמהלכם עלולים להידבק רבים (כפי שהיה בפורים). 

שר הבריאות אדלשטיין הודיע 'כי הוחלט לוותר על הטלת הגבלות נוספות במהלך החג. "אנחנו משאירים את המגבלות הקיימות, נעשה קמפיין הסברה ונבקש לא להתארח בחנוכה", אמר. "אנחנו מבקשים לקבוע כי כאשר מקדם ההדבקה יגיע ל-1.32 או כאשר נגיע ל-2,500 נדבקים ביום נעבור להגבלות 'ריסון מהודק' לתקופה של שלושה שבועות. אם לאחר מכן מקדם ההדבקה לא ירד - נצטרך להגיע לסגר" '.

אחרי שהממשלה בחרה לוותר על הפטנט של סגר לילי (וטוב שכך, נוכח ההערכות לגבי חוסר-האפקטיביות של האמצעי הזה ) היא עמדה בפני אחת משתי ברירות: הדרך הקשה, של החמרת הגבלות בהתאם לרמת התחלואה העולה - כפי שהממשלה התחייבה שוב ושוב לעשות - או הדרך הקלה יותר מבחינת אנשי הציבור - לא להחליט. להמשיך ולחכות למצב שבו ברור לכולם שאין ברירה, ושם לאמץ את האמצעי הפוגעני ביותר. 

הבעיה היא שהדרך הקלה עבור מקבלי-ההחלטות, היא הדרך הקשה עבור הציבור. ההתקדמות הזו תביא איתה מחיר אחד ברור. אנחנו בדרך לסגר שלישי. ובדרך אליו נשלם מחיר שכולנו יודעים מהו: נדבקים רבים יותר, חולים קשים במספר גבוה יותר, ולמרבה הצער - מתים רבים יותר. את חלקם, אולי אפשר היה להציל במדיניות אחראית יותר. 

נסכם במה שהתחלנו. החלטת הממשלה 606(קור/82) היתה יכולה לעצור את עליית התחלואה שבסופה מחכה הסגר השלישי. כמה חבל שהממשלה שלנו יודעת לקבל החלטות אבל לא יודעת להוציאן אל הפועל. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה