יום רביעי, 22 ביוני 2011

הליך דמוקרטי מכובד ?

אתמול התקיימו הבחירות למוסדות לשכת עורכי-הדין הישראלית. התוצאות הלא-רשמיות מלמדות על מהפך. בישראל למודת-הנסיון כמובן כדאי לחכות לפרסום התוצאות הרשמיות, היום אחר-הצהריים, לפני התייחסות למוגמר, אבל ממילא, כמי שבחר שלא להצביע בבחירות למוסדות הלשכה, אני מבקש להתייחס בפוסט הזה להליך שקדם לתוצאות, ולמאפיינים שונים שלו.

הבחירות אופיינו בקמפיינים לא-מרוסנים על ידי חלק לא קטן של המתמודדים, והיה פיצול סקטוריאלי בין חלק מהרשימות המתמודדות. הפיצול הזה, גם כשהוא מאפיין רשימות העוסקות בנושאים הקרובים ללבי, הוא רעה חולה שלדעתי אין לקבלה.
נזכיר: לשכת עורכי הדין, על פי סעיף 1 לחוק לשכת עורכי הדין,תשכ"א-1961, הוקמה לאגד את עורכי-הדין בישראל ולשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת-הדין. מכל זווית שלא נביט בשאלת הסקטוריאליות באיגודים המקצועיים, ובוודאי באיגודים שבידיהם הפקיד המחוקק סמכויות נרחבות ביותר על החברים באיגוד, על החברים במקצוע, התשובה ההכרחית היא אחת - אין מקום לסקטוריאליות. חושב אחרת ורוצה להתמודד על שינוי התנהגות הגוף ? מצא אחרים שחושבים כמוך בסקטורים האחרים המרכיבים יחד את הציבור המאוגד. אחרת, כוונותיך הטובות עוד יובילו לסופו של האיגוד.

קשה עוד יותר להתנער מהרושם שבין המתמודדים היו ששכחו את הוראות סעיף 53 לחוק לשכת עורכי-הדין, תשכ"א-1961: "עורך דין ישמור על כבוד המקצוע של עריכת דין וימנע מכל דבר העלול לפגוע בכבוד המקצוע".הביקורת לעיל  לגבי סיעה סקטוריאלית יפה שבעתיים כמובן לגבי מתמודדים שהתירו לעצמם לנהוג באופן שהפך מירוץ שהיה אמור להיות חברי וקולגיאלי, למשהו אחר לגמרי. 

מה שקרה בבחירות האלה מלמד על שבירתן של הנורמות של המקצוע. things that are not done נעשו. אישית, מצאתי את עצמי במצב שבו לא ראיתי אפשרות להצביע ולהיות שלם עם מצפוני. שמעתי אחרים, רבים, רבים מדי, שבחרו בחירה דומה.
מה שברור הוא שבתהליך שהתנהל הפסיד כל ציבור עורכי-הדין.

[עדכון, ערב 22/6/2011: פורסמו התוצאות הרשמיות שאכן מאשרות את הדיווחים המוקדמים. הסקרנים בנוגע ליחס בין מספרים המצביעים בפועל למספר חברי-הלשכה, אלה הנתונים המעודכנים ביותר שמצאתי באינטרנט על עורכי-הדין הפעילים בישראל ; אלה המעודכנים ביותר שמצאתי באתר הלשכה. בשורה התחתונה, לא רק ההליך היה בעייתי, אלא שבפרספקטיבה תיאורטית-פוליטית, אחוז ההשתתפות מטיל צל על הלגיטימיות הפוליטית של תוצאותיו. חשוב לציין בהקשר הזה שגם בחירות קודמות למוסדות לשכת עורכי-הדין לא הצטיינו באחוז השתתפות גבוה, וגם הבחירות למוסדותיה של מדינת-ישראל טעונות שיפור משמעותי. בהקשר הזה אין ספק שעורכי-הדין הישראליים יושבים בתוך עמם.]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה