יום חמישי, 12 במרץ 2020

קורונה בפרטאצ'יה : פוסט 2

עצוב. פשוט עצוב לקרוא את דיווחי משרד הבריאות על התפשטות הקורונה מישראל. כפי שכתבתי בפוסט קודם "מעצם הבחירה במודל הנאו-ליברלי כנראה שהפסדנו בנסיון למנוע מוירוס הקורונה מלהפוך למגיפה". או במילים אחרות, משום מה, האלתור הפרטאצ'י והרגולציה המסתפקת בהוראות ולא מקדישה משאבים לא הצליחו לעצור את התפשטות הקורונה בישראל.

זו כמובן לא רק בעיה ישראלית. ארגון הבריאות העולמי הצהיר (סופסוף) על כך שוירוס ה-COVID-19 הוא פנדמיה. מגפה עולמית.

כל הקורא את הצהרת הWHO על כך שהcovid-19 הוא פנדמיה מתקשה שלא להצטמרר מהמשפט האחרון:
"And we have never before seen a pandemic that can be controlled, at the same time."

הדברים מתחברים להערכתה הפסימית של אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה כי "כי 70 אחוזים מתושבי גרמניה עלולים לחלות בקורונה". אם בגרמניה, שם יודעים לפעול בצורה מדוייקת ולציית להוראות, חוזים כזה שיעור הדבקה, מה מחכה לנו? אנחנו צריכים לדבוק במטרה המשותפת לנו ולגרמנים ולכל בני-האדם על הגלובוס, כדברי מרקל: "מאחר ואין עדיין תרופה שיכולה לרפא את הקורונה, ההתמקדות תהיה בניסיון לעצור את התפשטות הנגיף. זה ייעשה בעיקר כדי להרוויח זמן".

אז האם נצליח להרוויח זמן גם כאן בארץ הקודש?
כרגע, קשה להיות אופטימי. למה ? כי חכמי פרטאצ'יה מגדילים לעשות. מצד אחד הם קובעים נחרצות - יש להגביל התכנסויות עד ל-100 איש. מצד שני בתי-ספר, התחבורה הציבורית ומקומות העבודה ימשיכו כרגיל. גם המרכזים המסחריים. ומי ידאג שלא תהיה שם צפיפות? זו לא בעיה של חכמי חלם, סליחה, של משרד הבריאות. החנויות ,הקניונים ומרכזי-הקניות -  הם עצמם שיווסתו את עומס המבקרים.
מי יווסת בתחבורה הציבורית? במקומות העבודה הגדולים? בבתי-הספר? לחכמי משרד הבריאות פתרונים.
ואני תמה - אם הגענו למצב שיש להגביל התכנסויות עד 100, לא היה עדיף לעשות את זה "כמו שצריך" ?
אבל בפרטאצ'יה מעדיפים לאלתר ולחפף כי כנראה הוירוס יודע להבדיל איפה מותר לו להתפשט ואיפה אסור לו.

אולי ננסה להתנחם בכך שהמדינה תקצה 10 מיליארד ש"ח להתמודד עם משבר הקורונה ?
איך נתנחם? הרי אפשר היה לצפות שחלק הארי יוקדש למערכת הבריאות שלנו. מערכת בריאות שכידוע גם בלי קורונה, בתקופה הזו של השנה תמיד סובלת מעומסי-יתר מטורפים בשל תחלואי-החורף ובשל הרעבתה הנמשכת על ידי הממשלה.
אפשר היה לצפות - אבל ראו איזו הפתעה!
"8 מיליארד שקל מיועדים להלוואות לעסקים, מיליארד שקל למערכת הבריאות ועוד מיליארד למניעת התפשטות הנגיף;"
כלומר, לשתי המערכות העיקריות נקצה רק 20% מהתקציב למערכה כנגד הקורונה -
  • 10% לקרב המניעה הכל-כך חשוב, 
  • ועוד 10% לקרב על חיי החולים הקשים. 
ולאן יילך כל השאר ? 80% מהמאמץ הפיננסי הראשון של הממשלה יוקדש להלוואות לעסקים.
ההגיון הפרטאצ'י מכה שוב.
אל תבינו אותי לא נכון - בוודאי שיש צורך להתמודד עם ההשלכות הכלכליות חסרות-התקדים של הקורונה.
אפשר בהלוואות. אפשר במענקים. אפשר אפילו, רחמנא ליצלן, ברכישה יזומה של שירותים ומוצרים על ידי הממשלה.
האומנם ? העסקה יזומה כמו פעם? כי כשהשוק קורס על רקע תופעה לא-כלכלית מישהו צריך להתערב.
אבל ההגיון הזה לא מקובל על נאו-ליברלים. אצל נאו-ליברלים תפקיד הממשלה הוא לתת הלוואות, לתת הוראות, ולחכות שהדברים יסתדרו איכשהוא.

אבל סדרי-עדיפויות צריכים להיות.
במצב של פנדמיה - מה קודם ? כלכלה או בריאות?
בפרטאצ'יה, כידוע, יודעים מה באמת חשוב, ומה לא כל-כך.

עוד לא התנחמנו בזה, והנה בא YNET מדווח על החולה השני בארץ שנדבק אף שלא שהה בחו"ל, ושבעצם, אין לנו מושג איך הוא נדבק. נתייחס לשתי נקודות מהכתבה. הן מתחרות זו בזו - מי משתיהן מייצגת את פרטאצ'יה בצורה נאמנה יותר:

  1. 'גורם בבית החולים איכילוב התייחס לכך שהחולה הוא עובד רשות התעופה ואמר: "אני לא מבין איך עובדים שנמצאים במגע עם אנשים ששבים מחו"ל לא נכללים בקריטריונים של מי שצריך לעבור בדיקות קורונה". ' 
  2. על פי הכתבה, הרופאים  שהיו במגע עם החולה המשיכו במשמרת וטיפלו בחולים אחרים, למרות שאולי סייעו בהפצת המחלה. מדוע? "כוח האדם מאוד מצומצם, וזה גרם לנו להפעיל שיקול דעת בעצמנו אם לעזוב באמצע משמרת ולהיכנס לבידוד בית או לטפל באנשים".

שתי נקודות שהן בעצם אחת. שנים רבות שוקדות ממשלות ישראל על זריעת רוח במערכת הבריאות הישראלית.
ועכשיו?
עכשיו אנחנו נקצור את הסופה.

ובכל זאת, יש אולי משהו פחות פסימי ?  כן! משרד הבריאות סוף סוף הרחיב את הבדיקות לגילוי נגיף הקורונה: "גם לחולים אשר לא חזרו מחו"ל." מבטיחים לנו ש-"מספר המעבדות המבצעות את הבדיקות יגדל כבר בתוך שבוע מארבע לתשע והיקף הבדיקות היומיות יעלה מכ-600 כיום ל-2400." וגם מבחינת הוראות הבידוד, סופסוף מבינים שהסוס ברח מהאורווה ומנחים: "מי שסובל מחום או/ושיעול מחויב מיידית להיכנס לבידוד". כן עכשיו כבר לא מניחים יותר שרק מי שהיה ליד חולה או נשא שחזר מחו"ל הוא בסכנה. כן-כן ! עכשיו אפילו חכמי פרטאצ'יה מבינים שהוירוס חופשי שם בחוץ. ושיש סבירות שכל מי שמשתעל או סובל מחום הוא חולה בקורונה.... אז לא משנה אם הייתם ליד מישהו חשוד כנשא/חולה או לא. משתעלים? יש חום ? תתבודדו בבקשה. זה באמת חשוב. רק חבל שהמדינה לא עוזרת למי שלוקח על עצמו להיות בבידוד למען החברה כולה, כך שהבידוד יהיה אפשרי בהיבטים הכלכלי והאנושי ויעיל בהיבט הבריאותי.

למרבה הצער אי-אפשר להיוותר פחות פסימיים נוכח דבריו חוזי-הבאות של פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בסשן שאלות ותשובות לקוראי הארץ. בתשובה לשאלה שכנראה עליה בונים בכל חצי הכדור הצפוני: "האם ההתחממות במזג האוויר תעזור להפחתת ההידבקות בווירוס?" השיב גרוטו:
"הנגיף ככל הנראה רגיש לחום, לכן ההתחממות הצפויה ככל הנראה תאט את התפשטותו. עם זאת, רוב ההערכות הן שהוא ישוב בעוצמה גדולה יותר לקראת החורף הבא".

דברים מאלפים. קשה שלא לתמוה מה בעצם התוכנית של הממשלה נוכח התחזית הזו.
תוכנית? שכחתם.
אנחנו חיים בפרטאצ'יה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה