יום רביעי, 18 בינואר 2012

מתנגדים ל- SOPA ,PIPA ודומיהם ורוצים שהאינטרנט יישאר פתוח וחופשי


ככה נראית ויקיפדיה מוחשכת
SOPA ו-PIPA הם צמד חמד. SOPA, או "Stop Online Piracy Act" ובעברית 'חוק לעצירת פיראטיות מקוונת', הוא חוק הנמצא בימים אלה בדיון בקונגרס האמריקאי. PIPA או "Protect Intellectual Property Act" ובעברית 'חוק להגנת קנין רוחני' הוא חוק דומה לו הנמצא בימים אלה בדיון בסנאט האמריקאי. חוקים דומים להם נדונים או מתוכננים ברחבי-העולם. סביר מאוד להניח שאם הם יתקבלו בארה"ב, הם יהפכו במהירות רבה לסטנדרט העולמי.

שני החוקים הם חלק מהמאמץ המתמשך להתמודד עם הפרות קנין רוחני. רבים וטובים סבורים שהחלק הזה של המאמץ הולך רחוק מדי, באופן שעלול לפגוע בחופש-הביטוי ולפגוע קשות בהתפתחותה ובתפקודה של האינטרנט, עד כדי פגיעה בלתי-הפיכה בתהליך שעוברת האינטרנט בעשור האחרון, במסגרתו עיקר ייצור התוכן עובר לידי הגולשים עצמם, פגיעה שמשמעותה הפחתה משמעותית בחופש המידע, חופש הביטוי וחופש היצירה של כולנו.

כל זמן שגופים ללא מטרת רווח כמו ויקיפדיה ישבו על הגדר, אפשר היה לעצום עיניים ולתת לנערים לשחק לפנינו, באצטלה שמדובר במאבק שהוא אינטרסנטי-מסחרי בעיקרו, כאשר כל צד מבקש לאמץ שיח זכויות משפטיות - בתחום הקנין או בתחום חירויות וזכויות האדם - כתחפושת,כמגן וכחרב. המהלך של ויקיפדיה הוא קריאה לכולנו לפעול. מי שמתגורר בארה"ב יפנה כמובן לנציגיו בבית-המחוקקים. אבל מי שמתגורר מחוץ לארה"ב איננו חסר אונים. כל אחד מאיתנו, אזרחי ישראל, יכול לפנות לחברי-כנסת, לשרים, למשרדים השונים, ולכל גוף אחר, ולהציג את הבעייתיות של החוק, ואת הצורך שגם מישראל תישמע עמדה ברורה בנושא: עמדה שכמובן מכירה בצורך להגן על קנין רוחני, אבל גם מחוייבת למציאת האיזונים הראויים שיאפשרו אינטרנט חופשית ויצירתית.

פיסקה מתורגמת אחת מנימוקי ויקיפדיה להשבתה מסכמת את העניין היטב:
"האם ויקיפדיה נוטשת את עמדתה הנייטרלית כאשר היא מביעה מחאה בדרך הזו ?
אנחנו מקווים שאתם תמשיכו לסמוך על ויקיפדיה כמקור מידע נייטרלי. אנחנו מבצעים את ההחשכה הזו מאחר ולמרות שמאמרי ויקיפדיה הם נייטרליים, קיומה איננו כזה. במשך יותר מעשור ויקיפדים השקיעו מיליוני שעות בבניית אחת האנציקלופדיות הגדולות בהיסטוריה האנושית. הקיום של ויקיפדיה תלוי באינטרנט חופשית,פתוחה ולא מצונזרת. אנחנו משביתים את ויקיפדיה עבורכם, הקוראים שלנו. אנחנו תומכים בזכותכם לחופש המחשבה ולחופש הביטוי. אנחנו חושבים שלכולם צריכה להיות גישה לחומרים לימודיים במגוון רחב של נושאים, אפילו אם הם לא משלמים עבורם. אנחנו מאמינים שלאנשים צריכה להיות אפשרות לשתף מידע ללא מכשולים. אנחנו מאמינים שחוקים חדשים שהוצעו כמו SOPA ו-PIPA (וחוקים דומים אחרים שנדונים בארה"ב ומחוצה לה) לא מקדמים את האינטרסים של הציבור הרחב. זו הסיבה לפעולה שלנו. " 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה