יום שישי, 1 בדצמבר 2017

הערה בשולי הצעת חוק איסור צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות, התשע"ז-2017

הצעת חוק איסור צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות, התשע"ז-2017, זוכה לתשומת-לב תקשורתית רבה יותר בהיבט של הפללת הצרכנים מאשר בהיבטים של שיקום שורדות הזנות, וחבל שכך. בשיחות עם תומכי הצעת-החוק האומללה הזו לא זכיתי לשמוע עד כה תשובות משביעות-רצון לגבי העתיד הצפוי לאכיפתה בשטח, והודעה מאחת מועדות הכנסת בה נתקלתי לאחרונה מאירה את הסוגיה הזו במלוא חריפותה. 

הכוונה היא להודעה שיצאה מאת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, בנוגע לדיון שהתקיים על זנות וניצול קטינים. ההיילייטס: 
  • יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "מה שקרה פה הוא אבסורד, המחוקק נתן כלים בידי רשויות החוק ואנחנו רואים שיש אפס ביצוע, בשנה האחרונה 0 כתבי אישום לעניין זנות קטינים"
  • נצ"מ מאיר ברקוביץ, משטרת ישראל: "אני שנה וחודש בתפקיד הזה, זה אחד הנושאים הראשונים בהם פגשתי. היה פער בין מה שפגשנו כמשטרה לבין כל הסקרים והבדיקות שנעשו על ידי הארגונים בשטח, ישנו פער בנתונים. הבנתי שמדובר על כ- 1,300 קטינים. אם זו הנחת העבודה אז יש כמה אפשרויות – או שאנחנו לא נמצאים ולא עושים את העבודה, או שהתופעה לא כפי שמתארים אותה או שלא מצאנו את הכלים להגיע אליה. יצאנו למבצע ברמות הכי גבוהות, כולל כל האמצעים, חלקו הראשון הסתיים, השני בעיצומו. התוצאות לא מזהירות – סך הכל נפתחו השנה 20 תיקי חקירה, בשנה שעברה נפתחו 9".
  • ח"כ מירב בן ארי: "אכיפה זה חשוב אבל בסוף הצעירים והצעירות האלה מגיעים עם רקע - הם או בוגרי פנימיות או נפגעי עבירות מין בתוך הבית. לכן מי שצריך להיות שם זה משרד הרווחה, שצריך להרחיב שאלטרים ולתת קורת גג.. צריך שם כסף לשיקום וסיוע, כתב אישום זה חשוב אבל הדרך לטפל זה לבוא ולהגיד לה יש לך אלטרנטיבה לזנות". 
הדברים המובאים מפי ח"כ בן-ארי מחדדים את האתגר האמיתי העומד בפני כל מי שמבקש להציל את מי שהגיע לעיסוק בזנות : כל מי שהגיע לעולם הזה מחוסר-ברירה לא יוכל להיחלץ ממנו בלי אלטרנטיבה לפת-הלחם שמבטיחה הזנות. כל עוד תתמיד מדינת ישראל להימנע מליצוק תוכן ממשי אל תוך הזכות לקיום מינימלי בכבוד (בג"ץ 366/03, זוכרים?), לא יהיה סיכוי סביר להצלחה במסלול האכיפתי. 

חבל שכל דורשות ודורשי-הטוב העומדים מאחורי הצעת החוק אינם מצליחים לראות זאת. 

לקריאה נוספת





תגובה 1:

  1. לא דורשות טוב ולא נעליים! ראה מה נאמר על ידי עובדת סוציאלית מומחית לתחום - https://www.israelhayom.co.il/opinion/523391

    השבמחק