יום שלישי, 5 בפברואר 2013

חוויית חניה תל-אביבית יוצאת-דופן (או: סיפור על אכיפה דינמית במיוחד)

יש סיפורים, שאם לא תראה אותם במו-עיניך, לא תאמין.

כזה הוא הסיפור שסיפרה תושבת תל-אביב, הילה בן-ברוך בפייסבוק על חוויית חניה תל-אביבית יוצאת-דופן ביותר.
היא חנתה במקום חניה המסומן בכחול-לבן ופתוח לחניה לכלל הציבור. כשחזרה גילתה שרכבה נגרר, והמקום מסומן
כחנייה המותרת רק לנכים המוגבלים בתנועתם. לולא התמזל מזלה ומקום החניה צולם באופן רציף על ידי מצלמות-האבטחה של הבנין הסמוך, ולולא התעקשה על צדקתה, איש לא היה מאמין לה.

המצלמות הראו כיצד עובדי-עירייה מגיעים, מסמנים סביב רכבה את הסימון של חניית-נכה, והולכים לדרכם.

שעתיים לאחר הסימון הגיעה פקחית מטעם העירייה (שעל פי הסיפור המדווח בפייסבוק, מכירה את הרחוב היטב), רשמה דו"ח ללא היסוס. לאחר מכן, כמקובל בקרית-הקודש תל-אביב בחניה במקום אסור (כל זמן שלא מדובר ברכב-יוקרה, כמובן), הגיע רכב גרר.

התוצאה: קנס של 1,000 ש"ח ודמי-גרירה בסך 350 ש"ח.

המשך הסיפור: רק אחרי צעקות מול המוקד העירוני, חניון-הגרירה, ונחישות רבה מצדה, בוטלו הקנס והחיוב על הוצאות הגרירה.

הארץ דיווח על הסיפור, ועל תגובת עיריית תל-אביב:
"זו אכן טעות חמורה ושלומיאליות שאינה מקובלת על עיריית תל-אביב-יפו. אנחנו מתנצלים על עוגמת הנפש ונבדוק את עצמנו לגבי העתיד כדי שדברים מסוג זה לא יישנו. נדגיש כי עם הגעתה של התושבת לאגף החניה אמש בוטל הקנס באופן מיידי, והיא לא חויבה בהוצאות גרירה. באשר למענה של הנציג במוקד 106, הנושא ייבדק ויחודדו הנהלים לגבי אופן המענה והטיפול של נציגי המוקד במקרים מעין אלו".

תראו בעצמכם -



זוית מעניינת אחרת בסיפור הזה, הוא שמתברר שגם בבירוקרטיה של המאה ה-21 יש דרכים אפקטיביות יותר מהגשת טופס בקשה לביטול קנס. פרסום בפייסבוק, מתברר, הוא דרך אפקטיבית לא פחות להשיג התייחסות מיידית וקונקרטית לדו"ח שקיבלת, אם יש לך סיפור אכיפה ויראלי מספיק.