יום שישי, 6 באפריל 2012

המאבק לחירות


פסח הערב.

כל-כך הרבה דברים מרכיבים את המושג שאנחנו קוראים לו חירות עד כי קשה להבין ולראות את המחבר בין החירות
של אז לחירות של היום, לולא הדוגמא שנבחרה כסיפור המעצב את ערש עמנו הוא השחרור מעבדות לחירות.

עבדות מייצגת, גם היום, גם לאנשים שנולדו וגדלו בחברה שהמושג הזה אסור בה, את השלילה המוחלטת של החירות.

אבל כפי שלומדת האנושות שוב ושוב מאז היווסדה, חירות לא נמדדת רק בעובדה שאינך משועבד בגופך לאדם אחר.
יש לשעבוד צורות רבות. כפי שלמדו השחורים בארה"ב ב-100 השנים שאחרי תום מלחמת האזרחות של ארה"ב, כפי שלמדו
העניים בעקבות תיקוני החוקים שאפשרו גם להם לבחור, וכפי שעדיין יודעים העניים והנשים המוגבלים ובני-המיעוטים, בכל חברה עלי-אדמות, לא די בחירות במובנה הפורמלית.

הזכויות האזרחיות-מדיניות-פוליטיות שהיוו בעבר את עיקר תוכנו של המושג "זכויות-האזרח" אינן מספיקות לחירות אמיתית. כדי שאדם יהיה בן-חורין לאמיתו של דבר -

  • הוא צריך להיות חופשי גם ממוראן של המחלות, הבערות והעוני.
  • הוא צריך שחרור מהשעבוד לחלוקת תפקידים ומשאבים לא הוגנת בחברה בה הוא חי המטילה אותו למירוץ עכברים עם סיכויים נמוכים להצלחה בסופו.
  • הוא צריך אפשרות לנוע בתוך החברה בה הוא נמצא ולקבל את כל ההזדמנויות  שהאחרים נהנים מהן.

וחשוב מכל - הוא צריך שהאחרים יביטו בו ויראו אותו כאדם, כמוהם.

החירות של האחר נמצאת בתוך כל אחד מאיתנו, ביכולת שלנו להביט באחר ולקבלו ככזה, החירות של כל אחד מבני-הדור הבא טעונה באפשרות שלנו לעצב חברה שבה בחירה היפותטית כיצד להיוולד שתעשה מאחורי וילון בערות של רולס  תהיה עיוורת להבחנות כלכליות, מגדריות, אתניות ואחרות. החירות של כל אחד מאיתנו מחייבת מאבק תמידי.

במובן הזה אנחנו ממשיכים לצאת ממצרים בכל רגע במהלך חיינו. 

פסח שמח ויציאה מוצלחת ממצרים !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה