יום שני, 5 במרץ 2012

מראשית השבוע: מיזם מצלמות המהירות מתחיל לעבוד על-אמת

דה-מארקר דיווח שמראשית השבוע הזה התחילה משטרת ישראל לשלוח דוחו"ת-אמת בעזרת מצלמות המהירות החדשות.

הדיווח הזה העלה כמה הרהורים, נוגים יותר ונוגים פחות -
  • סוף סוף אישור רשמי למה שכל נהג בישראל יודע: המהירות הממוצעת בישראל היא לא המהירות הנקובה בשלטים. כאמור בדיווח: "יותר מ-100 אלף נהגים שעברו על המהירות. 11% מהם נסעו במהירויות של 110 עד 140 קמ"ש בכביש של 90 קמ"ש".
  • המשטרה מתחייבת לא להעמיד לדין נהגים שעוברים עד 5 קמ"ש את המהירות המותרת (כנראה כי רבים מדי עושים זאת). אם-כן, האם זה צודק להתייחס למי שנסע במהירות 110 קמ"ש בכביש של 90 קמ"ש כאל מי שחרג ב-20 קמ"ש ? אולי מן הצדק לראות אותו כמי שחרג רק ב-15 קמ"ש, בהתחשב במהירות הנורמטיבית בכביש ? 
  • המבקרים על מיזמי המצלמות מתעלמים מכך שכולנו יודעים שהתנהגותנו משתנה אם מביטים בנו. בנוגע לכביש, אין ראיה טובה מזו המוכרת לנהג הישראלי - השינוי בהתנהגות הנוסעים לפניך כשהם מגלים באופק ניידת משטרה בצד הדרך. אבל נדמה שעיקר כוחו של המיזם הזה במיידיותה של התגובה. מי שיקבל ימים ספורים אחרי שעבר על החוק דו"ח (מלווה בתמונות ברורות שמקשות מאוד על הכחשת העבירה) ייאלץ לשקול היטב את התנהלותו. מיכון אפקטיבי של האכיפה הוא הבטחה גדולה של מהפכת-המידע שטרם מומשה. אולי המיזם הזה מהווה סנונית אפקטיבית ראשונה.
  • בצד המחשבה החיובית האחרונה, קשה שלא להתנער מהעובדה המרה ששוב האכיפה מתמקדת במהירות. בעידן האלגוריתמים המתוחכמים לניתוח תמונות אפשר היה לצפות לאכיפה כנגד עבריינות הנהיגה הבריונית. אחד המבחנים של המיזם הזה תהיה השאלה כמה זמן יידרש למימוש ההבטחה לשילוב אכיפה כנגד עקיפה בשוליים, עבירה שכנראה קל יחסית לזהות באמצעות המצלמות. אבל גם אם ההבטחה הזו תמומש, עדיין תיוותר השאלה הגדולה: מדוע מצלמה שיודעת לזהות רכב שעובר על המהירות ולצלמו, לא יודעת לזהות שני רכבים שקרובים מדי זה לזה, כי האחד חותך את השני או נמנע משמירת מרחק ? 


2 תגובות:

  1. הבולט האחרון שלך הוא ברצינות או בצחוק?
    כדי לגזור (תרתי - זו פעולה של חישוב נגזרת מתמטית) מהירות של רכב כל מה שצריך הוא את המיקום שלו בשתי נקודות זמן נתונות; לעקוב אחר קורדינטות של עצם בתמונה זו בעיה קלה יחסית משום שאת מרכז המסה מוצאים במיצוע פשוט.
    לעומת זאת כדי לקבוע קירבה גיאומטרית בין שני עצמים צריך לזהות את כל המעטפת שלהם וגם לדעת מראש את הפרופורציות (לא הרי מכונית מיני פרטית כהרי משאית, נכון?) כך שמבחינה חישובית זו בעיה קשה יותר בכמה סדרי גודל.

    השבמחק
  2. שרון, תענוג לנהל איתך שיחה רצינית (:

    הנקודה האחרונה בעיקר ביטאה עצב ותסכול.

    על פי הפרסומים המצלמות החדשות אינן פועלות על פי ניתוח תמונה אלא על פי חיישנים בכביש
    http://motocar.ifeel.co.il//article/12824.aspx
    http://www.newsgeek.co.il/dont-speed-and-drive/

    בזמנו הבטיחו שהמצלמות האלה יעשו הרבה יותר מאשר רק אכיפת מהירות מותרת ואכיפת איסור חציה באור אדום. גם עכשיו מבטיחים שהדור הבא יידע לזהות חציית פס-לבן ועקיפה בשוליים.

    האם הם הולכים לעשות את זה באמצעות הרבה חיישנים בתוך הכביש או שמא באמצעות ניתוח-תמונה ? שאלה טובה.

    לגופו של דיון טכני -
    1. אם אתה עושה זיהוי מהירות באמצעות ניתוח תמונה, אתה חייב לזהות את המעטפת, אחרת אתה עלול לקבוע מהירות מופרזת בגלל שתנתח שתי מכוניות שונות, או לייחס למהירות מופרזת של רכב א' לרכב ב'.

    2. אם אתה עושה זיהוי מהירות באמצעות חיישנים בכביש, למה שאותה טכנולוגיה שמאפשרת לך לזהות מהירות (מדידת זמנים בין אותות מחיישן א' וחיישן ב') לא תאפשר לך לזהות אי-שמירת מרחק (מדידת זמנים בין חיישן א' לחיישן ב' אומרת שעבר רכב X; קליטת אות נוסף בחיישן א' אומרת שהנה הגיע רכב Y; פער זמנים קצר מדי בין שני האירועים בחיישן א' מעיד על אי-שמירת מרחק ולצלם את הרכב עם האות בחיישן ב' הרי המצלמה כבר יודעת).

    3. העצב שלי נובע גם מכך שכרגיל, פרוייקטים שלקח הרבה זמן ליישום מגיעים לשוק כשהטכנולוגיה שלהם נראית די מיושנת. את גוגל גוגלס אתה בוודאי מכיר -
    http://www.google.com/mobile/goggles/#text
    עד כמה שאני מבין הליבה שלו נשענת לא רק על אלגוריתמים מתוחכמים לניתוח תמונה אלא גם על DB די גדול של תמונות מוכרות. סוג המכוניות הנמצאות על כבישי ישראל הוא לא רק סופי, אלא גם ידוע מראש בגלל סוגיית הרישוי, מה שאמור להקל מאוד אם רוצים "ללמד" את המצלמה את הצורות שהיא עתידה להידרש לזהות. כך שניתוח תמונה, לפחות בעיניי, נראה אפשרי וגם עדיף טכנולוגית על חיישנים (שמשמעותם התקנה מורכבת ועלות תחזוקה), ומאחר שgatso, היצרן של המצלמות החדשות, מייצר גם מצלמות אכיפה שמסתמכות על ניתוח תמונה http://kolker.co.il/?page_id=690 , אז כנראה שגם אפשר להגיע לאמינות גבוהה של קביעת מהירות באמצעות ניתוח תמונה... וגם אם יש לנו ספקות לגבי האמינות של דוחו"ת אכיפה אוטומטיים על בסיס ניתוח-תמונה, צריך לזכור שהפרוייקט הזה הוא לא אוטומטי לגמרי. המצלמות החדשות שולחות את המידע למרכז, שם הדו"ח מופק בפיקוח שוטר...
    לסיכום, אני רציני ונוגה.

    השבמחק