יום חמישי, 1 במרץ 2012

הערונת על הורדת מס קטנטונת

הפסטיבל סביב עליית מחירי-הדלק הוא המשך של ההתנהלות הממשלתית התזזיתית בנושא מאז מחאת-הקיץ, והוא מבורך ככל שהוא מאפשר לנו להיות מודעים יותר לרווחתו של האזרח הישראלי. אבל הפסטיבל הזה גם מצביע על בעיה בסיסית במדיניות הכלכלית של מדינת ישראל.

העובדה שהמיסים העקיפים מהווים כחצי מכלל ההכנסות ממס של מדינת ישראל גורמת לכך שדיונים על מיסוי הדלק הופכים לדיונים על איזון התקציב.

התוצאה הכלכלית של מבנה התקציב הישראלי היא שלילית, כי בעוד שהמס על הדלק הוא אולי אחד המיסים שהכי קל להעלות, העלאתו מביאה לייקור הדלק - סחורה שמחיריה משפיעים מאוד על כלל הפעילות במשק, והתוצאה - ממשלה שגורסת שמדיניותה הכלכלית נועדה לעודד צמיחה, נמצאת משפיעה על מחירי מרכיב חיוני בייצור, באופן שמדכא צמיחה.

יתרה מכך, ההתייחסות לאיזון תקציב המדינה מביאה להזנחתה של אחת המטרות החשובות של הבלו על הדלק - כלי-עזר ליציבות מחירים, יציבות שעל חיוניותה לכלכלה צומחת אין צורך להכביר מילים. לכאורה, היינו אמורים לראות מנגנון טייס אוטומטי שמפחית או מעלה את גובה המס על הדלק, בהתאם לעלות.

במקום זאת, ההחלטות על היקף המיסוי מתקבלות משיקולים תקציביים בלבד, כשההשלכות על כלכלת המשק שליליות, ועיקר הדיון הציבורי מתמקד בשוליים, דוגמת ההנחה האחרונה בהיקף 10 אגורות לליטר בנזין שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסכים לתת לאזרחי ישראל.

הפתרון למצב הזה הוא פשוט, כל זמן שהמחשבה איננה לכודה בפרדיגמה נאו-ליברלית: העלאת מס-הכנסה בשיעור מקביל להורדת המסים העקיפים על הדלק. כשמביטים על נטל המס וחלוקתו, האפקט שלו יהיה חיובי לכל המעורבים - העלאת שיעור המס על העשירונים הגבוהים תשוכך באמצעות ירידת מחירי הדלק; לעשירונים הנמוכים ירווח; והעיקר - כלל הפעילות הכלכלית במשק המקומי לא תסבול, בתקופה של התחשרות ענני-סערה מעל הכלכלה העולמית

4 תגובות:

  1. +LIKE !
    תמצות יפה מאד של נושא שמצליחים להציג אותו כל הזמן בצורה די מורכבת.
    המשך כך !

    השבמחק
  2. ברור, איך לא חשבו על זה קודם... על אותו משקל, אם אתה בא לאפות עוגה ומגלה שנגמר הסוכר, פשוט תשים יותר קמח במקום, מה הבעיה? בכלל, השופט ברק הזה כזה אידיוט, איך הוא לא הבין אז בבג"ץ קניאל על המקום שכשהמדינה טוענת "תחרות המס הבינלאומית" היא סתם מחרטטת אותו??? נאו ליברל שכמותו, במקום להצהיר שחוק המטיל מס על רווחי הון בשיעור שהוא רק מחצית מזה המוטל על הכנסה מיגיעה אישית בטל בהיותו פוגע בשוויון ובקניין באופן לא חוקתי, טפו בושה וחרפה!

    השבמחק
  3. ג'ו: תודה !

    שרון: הרבה זמן לא היית. כמה חבל שהזמן לא השביח את הבקיאות שלך או את הדיוק שלך בקריאה.
    את וורן באפט אתה מכיר ? גם הוא חושב שהעלאת מיסים על הכנסה להכנסות הגבוהות היא רעיון מצויין.
    http://israelipolitics101.blogspot.com/2011/08/blog-post_15.html
    את הספר "23 דברים על קפיטליזם" קראת ? אני מציע שתקרא ותחשוב שוב על דברים שכנראה למדת בקורסי המבוא לכלכלה
    http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1630754

    ולגופו של עניין, אולי במקום לזרוק סיסמאות נאו-ליברליות (הדרך הכלכלית המשובחת שהביאה את עולמנו למצבו הכלכלי הנוכחי), תנסה להתייחס לגופו של פוסט ? איך ייקור עלותו של דלק מתיישבת עם המחשבה הכלכלית הנאו-ליברלית ? מה טוב בזה שהנימוק העיקרי לכך שחייבים להעלות את מחיר הדלק הוא שמירת המסגרת הכלכלית, למרות שאחת מתכליותיו המרכזיות של המיסוי על הדלק איננה הכנסה אלא ייצוב מחירים ?

    השבמחק
  4. עזבו את כל הויכוח כן נאו-ליברלי/לא נאו-ליברלי, תראו בעמ' 63 איפה ישראל ואיפה ארה"ב !
    http://www.gtz.de/de/dokumente/gtz2009-en-ifp-full-version.pdf

    השבמחק